تا چندین سال پیش در پنجره ها تنها از شیشه تك جداره استفاده می شد، اما با مشخص شدن فواید شیشه دو جداره و با به عرصه گذاشتن پروفیل های مختلف استفاده از شیشه‌های دو جداره محبوبیت بیشتری پیدا كرده است. هم اكنون كمتر ساختمان نوسازی را می توان پیدا كرد كه شیشه های آن تك جداره باشند. مهمترین عامل تعویض پنجره های قدیمی با شیشه‌های دو جداره، كاهش رسانایی گرمایی شیشه دو جداره نسبت به شیشه تك جداره است. هر چه ضریب انتقال گرمایی یك پنجره پاثیینتر باشد مقدار عایق بندی آن بیشتر است. رسانایی گرمایی پنجره را با واحد وات بر متر مربع در درجه سانتیگراد یا كلوین می سنجند. كه به زبان ساده بیان گر مقدار انرژی هدر رفته از هر متر مربع پنجره به ازای اختلاف دمای به اندازه ۱ درجه سانتیگراد در بیرون و داخل منزل است. در زیر جدولی برای مقایسه مقدار رسانایی گرمایی شیشه دو جداره و تك جداره آورده می شود:

نوع شيشه
ضخامت شيشه گاز ميان دو شيشه فاصله بين شيشه ها ضريب انتقال حرارت (w/m2C)
تك جداره ۴ ندارد ندارد ۵٫۹۳
تك جداره ۶ ندارد ندارد ۵٫۸
دو جداره ۴ و ۶ هوا ۱۲ ۳
دو جداره ۴ و ۶ آرگون ۱۲ ۲٫۹
سه جداره ۴ و ۶ و ۴ هوا ۹٫۹ ۲٫۲
سه جداره ۴ و ۶ و ۴ آرگون ۹٫۹ ۱٫۹
ديوار آجري ۳۵ سانتيمتري ندارد ندارد ندارد ۲

همانطور كه از جدول بالا پیداست یك شیشه سه جداره دارای انتقال حرارت كمتری از یك دیوار ۳۵ سانتیمتری است. برای اطلاعات بیشتر در زمینه عایق بندی گرمایی پنجره دو جداره به مقاله عملكرد گرمایی پنجره دو جداره مراجعه نمایید.

مقایسه كاهش آلودگی صوتی در پنجره دو جداره

شدت صدا را با واحد دسی بل اندازه می گیرند. هرچه شدت صدا بیشتر باشد مقدار آن در مقیاس دسی بل بیشتر است. در جوامع مدرن، آلودگی صوتی یكی از معضلات تهدید كننده آرامش و آسایش بشر به شمار می رود.با استفاده از پنجره دو جداره می توان آلودگی صوتی را تا حد بسیار زیادی كاهش داد. در جدول زیر كاهش آلودگی صوتی بر حسب نوع شیشه آورده شده است.

نوع شيشه
مقدار كاهش صدا db
۶ ميليمتري ۲۲
دو جداره ۳۵
دو جداره با يك لمينيت ۴۱
دو جداره با دو لمينيت ۴۳